Blog: technologie
All Categories
Featured
Table of Contents
Een overzicht. Aannemers, ouders en mensen uit het onder wijs zelf, iedereen heeft wel een mening over ons onderwijssysteem en wat er aan zou moeten veranderen - Kostenbesparing door automatisering. In die lawine van opinies vergeet men soms dat er momenteel al heel wat inspanningen genomen worden om de kwaliteit en de aantrekkingskracht van ons vakonderwijs te verbeteren
Onderstaande informatie is dan ook afkomstig van het kabinet Weyts. Top 10 houtbewerkingsmachines voor elke klus. Drie speerpunten Het beleid van onderwijsminister Ben Weyts rond de versterking van BSOen TSO-opleidingen is gebaseerd op drie duidelijke speerpunten: 1 Een betere en vroegere studieoriëntatie, zodat de jongeren sneller in de juiste richting terecht komen, ook wanneer het arbeidsmarktgericht onderwijs (nog) niet op hun radar staat
Investeringen om het arbeidsmarktgericht onderwijs beter te profileren. Het doel van deze drie speerpunten is duidelijk: meer jongeren met aanleg en technisch talent de weg doen vinden naar kwaliteitsvolle opleidingen in BSO en TSO. De pijnpunten zijn gekend: onze arbeidsmarkt schreeuwt om vaardige technische profielen, maar toch vinden de jongeren maar zeer moeilijk de weg naar TSO- en BSO-opleidingen.
Die attitude moet uiteraard veranderen, wat een gedragsverandering met zich meebrengt (VITAP CNC-bewerkingscenters). Onderwijsminister Weyts wil hierin verandering brengen door in te zetten op een vroegere studieoriëntatie en de troeven van de arbeidsmarktgerichte opleidingen beter bekend te maken bij scholen, leerlingen en ouders. Professionele houtbewerkingsmachines voor de werkplaats. Er wordt vooral sterk ingezet op de VOKA Talentcentra zodat jongeren meer inzicht krijgen in hun talenten, kennis en vaardigheden
Excellentie van TSO- en BSO-richtingen Het moge duidelijk zijn dat onze BSOen TSO-richtingen momenteel nog met een imagoprobleem kampen (Stofafzuiginstallaties voor houtbewerking). Weyts wil daarom verschillende maatregelen nemen om het bestaande beeld van deze opleidingen bij te sturen en extra te accentueren. Zo wil hij duidelijk maken dat het om ambitieuze, eigentijdse en excellente opleidingen gaat
In zo’n beroepskwalificatie is omschreven wat een leerling moet kennen en kunnen om een beroep te kunnen uitoefenen. Deze beroepskwalificaties bepalen zo ook de inhoud van het lessenpakket in het TSO en BSO. De beroepskwalificaties sluiten aan bij de noden en de eisen van de arbeidsmarkt, want het zijn de arbeidsmarktsectoren die de pen vasthouden bij het schrijven van dergelijke beroepskwalificaties.
Ook duaal leren moet in de komende jaren nog belangrijker worden (Houtbewerkingsmachines met touchscreen bediening). Dankzij deze ambitieuze leerweg kunnen de leerlingen tegelijk leren op school en echte werkervaring opdoen op de werkplek. Hierdoor verwerven de leerlingen veel sneller de nodige competenties om in te stromen in de arbeidsmarkt en daar meteen een meerwaarde te betekenen
Onderwijsminister Ben Weyts wil ook de zevende jaren versterken. Leerlingen moeten in deze bijkomende zevende jaren hun beroepsspecifieke competenties versterken om zo uit te groeien tot deskundigen in hun vakgebied. Deze zevende jaren gericht op instroom arbeidsmarkt moeten daarom beloond worden met extra beroepskwalificaties, die het bewijs vormen dat de leerling nog extra competenties heeft verworven.
Zo financiert Weyts een Excellentiefonds dat initiatieven steunt die excellentie en ambitie aanmoedigen in het TSO- en BSO-onderwijs. Weyts laat hier ook ruimte voor een ‘lage-Landencompetitie’, waar technische en beroepsscholen uit Vlaanderen en Nederland zich met elkaar kunnen meten - Werkbanksystemen en klemmen voor precisie. Op 14 juli 2023 keurde de Vlaamse Regering de eerste 15 ambitieuze projecten in het kader van het Excellentiefonds goed
Daarnaast worden ook de Regionale Technologische Centra (RTC’s) verder versterkt en krijgen ze meer financiële ondersteuning. Deze RTC’s zorgen ervoor dat leerkrachten en leerlingen toegang krijgen tot moderne infrastructuur en apparatuur, zodat de opleidingen afgestemd zijn op de realiteit van de arbeidsmarkt. Alles over vlak en vandiktebanken. Er is ook een budget van één miljoen euro per schooljaar voorzien voor de RTC’s om de scholen bij te staan bij het duaal leren
Via het relanceplan van de Vlaamse Regering wordt bovendien ook 6,5 miljoen euro uitgetrokken voor het XR-actieplan, dat technieken als augmented reality (AR), mixed reality (MR) en virtual reality (VR) ingang wil laten vinden in het technisch en beroepsgericht secundair onderwijs. Op die manier leren de leerlingen werken met de nieuwste technieken en innovaties.
Dit is dus nog een extra troef voor leerlingen om voor het arbeidsmarktgericht onderwijs te kiezen om op die manier met de nieuwste technieken aan de slag te gaan - Vlak-vandiktebank Hofmann. Wanneer vervang je onderdelen. Vlaanderen neemt dus behoorlijk wat maatregelen om het TSO en BSO te versterken. Helaas is een imagoverandering een werk van lange adem, maar het is goed dat de politiek zich bewust is van de gebreken van ons onderwijssysteem en dat men een waaier aan maatregelen neemt om ons arbeidsmarktgericht onderwijs verder te versterken
ISOCONFORT 32 & 35 Sven Arys, leraar hout aan het Óscar Romerocollege in Dendermonde, is door het tijdschrift Klasse uitgeroepen tot Leraar van het Jaar 2023. “Ik ben er rotsvast van overtuigd dat we van élke leerling een vakman kunnen maken. Is het er eentje die niet gemaakt is voor het fijne werk, dan wordt het er één voor het grovere werk.
Het zijn de leerlingen zelf die de leerkrachten nomineren. Afgelopen schooljaar waren er meer dan 18.000 nominaties. Daaruit werd één winnaar geselecteerd en de keuze viel op de 47-jarige Sven Arys van het Óscar Romerocollege in Dendermonde, een praktijkleerkracht hout voor de houtrichtingen van de tweede en derde graad (Italiaanse precisie in houtbewerking). “Uiteraard doet het deugd om zoveel waardering te krijgen,” vertelt de praktijkleerkracht
Want ik word nu overladen met lof, terwijl volgens mij alle praktijkleerkrachten zich even hard inzetten voor hun job en eveneens dag in dag uit met hart en ziel bezig zijn met hun leerlingen. Al-Ko stofafzuigingen. Circulaire houtproductie in de toekomst. Eigenlijk voelt het ongemakkelijk ten opzichte van hen dat ik nu zoveel waardering krijg en zij niet.” Sven Arys staat intussen al 18 jaar in het onderwijs, maar daarvoor had hij al een andere carrière achter de rug, als schrijnwerker
Na mijn zevende jaar kon ik aan de slag bij een schrijnwerker in de buurt van Aalst,” vervolgt Sven Arys. “Die man had mijn eindwerk gezien, een volledig in hout gemaakte veranda, met heel wat details, zoals een geïntegreerde schuifdeur. Dat had hem overtuigd en zo kon ik meteen aan de slag.
We deden alle soorten werken: van het interieur in de wijnkelder, tot de dakwerken. Ik werkte er ook zij aan zij met enkele ervaren rotten en van die mannen heb ik enorm veel opgestoken - Veilig omgaan met industriële machines. Dingen die je op school normaal gezien niet leert. Zo zal ik nooit vergeten hoe ik op een keer door een verkeerde beweging een deuk in het hout van een meubel maakte
Wel, die techniek leer ik nu ook aan mijn leerlingen aan, met een strijk ijzer dat ik op een tombola gewonnen heb! (lacht) Na zes jaar ben ik aan de slag gegaan bij de schrijnwerkerij van de spoorwegen, aan het Arsenaal in Mechelen. langszagen Störi Mantel. Ook dat was een heel leerrijke ervaring
De werken die we daar deden gingen van het plaatsen van een massief parket in wengé, interieurelementen vormgeven met Solid Surface, tot het vacuümpersen van hout. Heel uiteenlopend en divers werk, en ik ben heel blij dat ik over die praktijkervaring beschik (Integratie van CAD CAM in houtbewerking). In deze job is het een extra troef wanneer je ook weet hoe het er in de praktijk aan toegaat.” Nochtans wilde Sven Arys eigenlijk meteen na zijn secundair onderwijs al voor een loopbaan als leraar kiezen
Ik doorliep hier de zeven jaren en mijn leerkrachten vertelden me destijds al dat ik aanleg had voor het onderwijs. Dat verwonderde me niet, want ik ben ook altijd actief geweest in de jeugdbeweging (Goedkope houtbewerkingsmachines online kopen). Ik deed het toen niet omdat ze thuis liever hadden dat ik ging werken dan verder studeren
En ik heb me die beslissing nog geen moment beklaagd! De eerste jaren waren zwaar, omdat ik de lessen ook moest combineren met mijn lerarenopleiding (Automatische zaagtafels voor productiebedrijven). Drie avonden per week én op zaterdag ging ik naar de les. Ik moest na de schooluren ook nog al mijn voorbereidingen maken en mijn dochter was toen ook net geboren
“Je kan het onderwijs van tegenwoordig uiteraard niet meer vergelijken met hoe het eraan toeging toen ik zelf nog op de schoolbanken zat,” vervolgt de Leraar van het Jaar. “Tegenwoordig gaat alles er heel anders aan toe, in mijn tijd was het onderwijs nog een stuk strenger en was er minder emphatie.
Dat bestond vroeger niet. JET houtbewerkingsmachines voor professionals. Een ander belangrijk verschil is nu dat leerkrachten vaak ook een opvoedkundige rol op zich nemen om meer op attitude te werken. Vroeger was daar geen sprake van en stonden de schooluren helemaal in het teken van leren. De meest flexibele machine in zijn range: • alles in één enkele doorvoer • optimalisatie en opdelen X en Y • bar nesting • boorfunctie 5 zijden en groeven zagen op de X-as • freesbewerking langs de 4 zijden en oppervlakte • en zo veel meer
Nu krijgen de leerlingen veel minder praktijkuren en dat is er met de laatste onderwijshervorming niet op verbeterd. Over een tijdspanne van twee jaar tijd gaan de leerlingen nu op weekbasis 8 uur minder prakNOBLESSE DE VLAAMSE SCHRIJNWERKER • 09 2023 19 BENELUX N.V. - INDUSTRIEPARK - NERINGSTRAAT 2 - 1840 LONDERZEEL TEL.: +32 (0)52 30 09 81 - - tijklessen krijgen! Dat is enorm! Het gaat dus om een volledige dag minder praktijk per week.
Die hebben nu eenmaal minder praktijkuren gekregen, dus ze gaan een deel van de vaardigheden nog moeten aanleren wanneer ze op de arbeidsmarkt komen (Precisie en kalibratie in houtbewerking).” Die empathie is typerend voor de manier waarop Sven Arys zijn job uitoefent. Transport en installatie van zware houtmachines. Sven Arys: “Ik probeer onze jongeren altijd te motiveren, ik ga ze nooit afbreken, ik tracht altijd ondersteunende commentaar geven
Latest Posts
Installations D’aspiration Des Poussières Pour La Menuiserie
Afwerkingstechnieken Na Het Frezen
Luchthavenvervoer Regio Zottegem